Gullpudra

Vårblomma

Nu har jag löst gåtan med vad det är för liten söt blomma jag fångat på fotot vid Ingbo källor. Det är (tror jag) en växt som heter Gullpudra. Det känns som det kan stämma ganska väl in då den beskrivs som en växt som blommar tidigt, ofta före lövsprickningen (stämmer bra). Den trivs att växa på fuktig mark och återfinns ofta vid källor eller bäckar (här var marken fuktig och det fanns ju både källor och bäckar så det stämmer också).

Se där, då har jag lärt mig något nytt igen!

8 reaktioner på ”Gullpudra

Kommentera

