Ingbo källor

Syster yster och jag tog en tur till Ingbo källor som ligger i Färnebofjärdens nationalpark. Normalt sett ska man kunna se en alldeles turkosblå botten där vattnet bubblar upp. Om inte allt ligger spegelblankt med betoning på ”spegel”, för då – ja då ser man inte botten alls….

Synvillor

Men, vacker miljö att skrota runt i är det ju ändå vilket var vad vi fick ägna oss åt. Som ni ser – spegelblankt var ordet! Och med all denna spegling (reflections) så länkar jag till Weekend Reflections.

I bakgrunden ser ni den ”nygamla” kvarnen. Den är återuppbyggd 2003 sedan något hänt med den gamla kvarnbyggnaden. Kvarnen drivs med vatten från källorna.

Reflektioner

Återigen ett lysande exempel på vad spegelblank kan stå för, och vad vore en dag ute med kameran för mig om den inte också resulterade i någon skrotbild!

Sen har jag en liten fråga…

Vårblomma

Och den lyder som följer; Vad är detta för blomma? Den är liten till växten, kanske inte mer än 5 cm hög och växer många nära varandra, nästan marktäckande på sina håll.

24 reaktioner på ”Ingbo källor

  1. Vilket vackert ställe, och det var verkligen spegelblankt du. Härligt att du hittade lite rost också! Kan det vara någon sorts fetknopp? De finns ju i ett antal varianter.

    Liked by 1 person

    1. Ja som skrivet, spegelblankt och ”nattsvart”. Ingen chans att se den vackra turkosa botten – jag har ju sett den förut så jag visste hur det borde se ut…

      Gilla

              1. Nej, men jag har sett att det faktiskt är så det kan se ut (det är först nu jag börjat springa runt med kamera). Kanske det inte är så lättfångat heller. Men idag var vattnet ganska svart (eller det var väl solen som gjorde det, vattnet är alldeles klart och drickbart).

                Liked by 1 person

              2. Jo men visst, sen i mars i år… Då köpte jag mig en liiiiite bättre kompaktkamera och tänkte att nu jäklar ska jag lära mig något nytt. Det går väl så där, men framåt i alla fall. Köpte kameran någon/ett par veckor innan bloggen startades. Det är min karriär det 🙂

                Liked by 1 person

              3. Nja, när jag går igenom vad kameran innehåller efter en runda så… tvivlar jag lite på det 🙂 Men jag tycker det är kul än så länge, känner dock att jag borde ha satsat på en bättre kamera (någon enklare systemkamera kanske) men det var inte så lätt att veta det när jag köpte den jag har nu. Vill nog mer än vad både jag och kameran klarar (beror nog mest på mig trots allt – ha ha)

                Gilla

              4. Fast hur många bilder har man inte med sig hem som är lite för långt åt höger, vänster lite för lågt eller fel fokus? Jag tycker också att det är roligt, men kan egentligen min kamera alldeles för dåligt. Orkar inte läsa instruktionsboken 😉

                Liked by 1 person

              5. Åh den känner jag igen – brist på instruktionsboksläsning menar jag 🙂 Men den var snabbläst för min del, för det stod nästan inget i den. När jag för en enda gångs skull vill läsa så går det inte… *suck*
                En sak jag märkt är att jag gärna håller kameran lite snett. Fick med fina vattenbilder hem, där vattnet lutar…. inte så sannolikt att det är så det är 🙂

                Gilla

              6. Det är nåt jag faktiskt rätar till, om bilderna blir snea. Nuförtiden har jag ju lärt mig att försöka titta så de blir någorlunda raka så det behövs inte så ofta längre som i början. Man lär sig en del iallafall. 😀

                Liked by 1 person

              7. Ha ha, men då måste jag lära mig ett fotoprogram – också… en sak i taget 🙂 Jag kan liksom bara det mest ”basic” i mitt program så jag kan beskära lite och krympa bilden till lagom storlek 🙂

                Liked by 1 person

Kommentera

